Hva trenger du hjelp til i dag?
Spørsmål og svar om bredbånd
Fakturaspørsmål
Jeg har nettopp bestilt. Når kommer fakturaen?
Første faktura samme dato som tjenesten din starter.
Hvordan søker jeg om e-faktura?
E-faktura betyr at vi sender en elektronisk faktura uten fakturagebyr direkte til din nettbank, som du deretter godkjenner for betaling. E-faktura er noe du selv må rapportere via nettbanken din. Menyene kan se forskjellig ut for ulike banker, men du skal kunne finne noe om «Rapporter E-faktura», hvor du da skal kunne søke på «Internetnord» og klikke på «Rapporter», alternativt «Søk». Ta kontakt med din banks kundeservice dersom du trenger hjelp i nettbanken.
Hvordan søker jeg om avtalegiro?
Du som mottar fakturaen din via Billogram gir ganske enkelt beskjed om at du ønsker å betale via avtalegiro ved å klikke på lenken som følger med fakturaen din.
Jeg flytter til en ny adresse. Hva koster det?
Internetnord tar generelt ikke gebyr for å flytte en tjeneste til en ny adresse. Merk at dersom det dreier seg om flytting til annet bynett kan det påløpe et oppstartsgebyr. Prisene kan variere selv om du holder samme hastighet som før.
Jeg ønsker å kansellere min direkte belastning. Hvordan gjør jeg?
Dette kan du gjøre ved å logge inn via nettbanken din. På siden der du administrerer dine avtalegiroforbindelser kan du velge å fjerne din avtalegiro til oss.
Hva gjør jeg hvis jeg vil unngå fakturagebyr?
Ved å bytte til Billogram har vi avskaffet fakturagebyrer fordi vi alltid sender den første fakturaen til din e-post.
Hvorfor står det en mva-sum nederst på fakturaen? Er ikke moms inkludert i prisene?
Alle priser er presentert på fakturaen inkludert mva. I henhold til faktureringsstandarden spesifiserer vi også merverdiavgiften separat.
Kom i gang med bredbånd fra oss
Hvor lang tid tar det før bredbåndet er oppe og går?
Avhengig av hvordan bynettet fungerer, kan det ta mellom 1-5 virkedager (med forbehold om lengre ventetider i sjeldne tilfeller). Du betaler ingenting før vi mottar bekreftelse på tilknytning til bynettet.
Følger det med ruter ved bestilling av bredbånd?
Nei. Ettersom det er en større fordel for deg som kunde å kunne velge den type ruter du trenger etter dine behov (f.eks. rekkevidde, budsjett, design osv.), henviser vi alltid til elektronikkbutikken for kjøp av nettverk utstyr.
Trenger jeg et modem for å koble til?
Det avhenger av om bynettet huset ditt er koblet til krever det. Oftest er alt utstyret du trenger på stedet i huset/leiligheten din. Enten har du et enkelt nettuttak på veggen eller så er det en såkalt fiberomformer eller servicefordeler festet på veggen.
Jeg har nettopp bestilt. Når kommer fakturaen?
Den første fakturaen kommer normalt i begynnelsen av måneden etter at tjenesten ble aktivert. Fordi vi bruker forskuddsfakturering, strekker den første fakturaen seg vanligvis over en periode som er lengre enn normalt faktureringsintervall.
Kan jeg flytte bredbåndstjenesten min?
Ja, det er greit forutsatt at vi fortsatt kan levere til den nye adressen din.
Mitt trådløse nettverk fungerer ikke!
Internetnord leverer alltid tjenester til boliguttaket og leverer ikke trådløse nettverk. Tilkoblingen vår fungerer selvsagt også med trådløse hjemmenettverk, men vi kan aldri gi støtte på ruteren din fordi den tilhører ditt eget utstyr. Hvis tilkoblingen fungerer i stikkontakten, men ikke via ditt trådløse nettverk, kan du få hjelp via ruterstøtten.
Forbindelsen bryter av og til
Forbindelsen blir avbrutt kan skyldes flere årsaker. Først bør du utelukke mulig radiointerferens som forstyrrer det trådløse nettverket ditt. Koble først datamaskinen til nettverkskontakten i hjemmet. Prøv deretter å surfe så lenge det tar før du merker om det er noen forskjell (dvs. hvis du opplever et avbrudd hver time, må du teste direkte tilkoblet i ca. to timer). Hvis avbruddene så fortsetter, er du velkommen til å kontakte oss for videre feilsøking.
Jeg kommer ikke på nett!
Internetnord leverer alltid tjenester til ditt uttak på veggen, og det er derfor viktig at du først utelukker problemer med eget utstyr. Prøv å koble fra hvilken som helst ruter og hjemmenettverk og koble datamaskinen direkte til stikkontakten på veggen med en nettverkskabel. Hvis feilen fortsatt vedvarer, må du kanskje kontakte oss.
Hvordan sjekker jeg hvilken IP-adresse og MAC-adresse jeg har?
Bruk denne veiledningen til å sjekke IP- og MAC-adressen din.
Hvorfor får jeg en privat IP-adresse?
Vi er i ferd med å bytte nettverk til private IP-adresser. Dette gjøres via CG-NAT og endringen introduseres i påvente av IPv6. Utrullingen vil skje gradvis og vil bli nøye overvåket. En ikke-offentlig IP-adresse påvirker ikke normal surfing. Skulle du likevel trenge en offentlig IP-adresse, kan du kontakte vår kundeservice så ordner vi det gratis for deg.
Får jeg en fast eller dynamisk IP-adresse?
Som privatperson får du en dynamisk tildelt IP-adresse (DHCP). Faste IP-adresser tilbys kun med forretningstjenester. Ring oss gjerne for å finne ut mer!
Kan jeg endre hastigheten?
Ja. Du er velkommen til å kontakte vår kundeservice for enten å oppgradere eller nedgradere tjenesten din. Det må være en annen hastighet tilgjengelig for deg for at du skal kunne bytte. Ved oppgradering til høyere hastigheter er det viktig at all maskinvare, både hjemme og i bynettet, har tilstrekkelig kapasitet til å håndtere det. Du er selv ansvarlig for maskinvaren hjemme hos deg, men skulle bynettet ha behov for å bytte ut maskinvaren, er det som regel ingen problemer. Det kan imidlertid ta noen ekstra virkedager før du får den nye hastigheten.
Hvordan sjekker du hastigheten på bredbåndet ditt?
Noen ganger kan du oppleve at du har lavere hastighet enn det du kjøpte hos oss. Det er flere faktorer som spiller inn når det kommer til hvilken hastighet du kan få. Her gir vi deg seks tips til hvordan du feilsøker om noe har skjedd og ting du bør vurdere før du kjøper et abonnement.
Hvorfor er tilkoblingen så treg?
På tjenester under 800 Mbit/s garanterer vi alltid minst 85 % av lovet makshastighet, så lenge ditt eget utstyr har kapasitet. Flere ulike faktorer påvirker bredbåndshastigheten, som kvaliteten på kablene, tilkoblingen i hjemmet, konfigurasjonen i datamaskinen om du surfer via nettverkskabel eller trådløst og hvor mange som deler tilkoblingen.
En annen grunn til dårlig hastighet er hva datamaskinen din kan håndtere. Eldre datamaskiners operativsystemer har dårligere ytelse, drivere som ikke er oppdatert og sannsynligvis har for liten minnekapasitet. Det er ikke sikkert datamaskinen din har tid til å behandle all trafikken. Husk at selv virusangrep kan redusere datamaskinens ytelse alvorlig.
Du som har en 1000 Mbit/s tjeneste – 1000 Mbit/s stiller svært høye krav til både tilknytning til bynettet, samt til eget utstyr. Normal hastighet er 600-850 Mbit/s.
Her er syv tips for å prøve å løse problemet:
Tips 1:
Start ruteren og datamaskinen på nytt. Vi anbefaler også at du kobler fra alle kabler og kobler dem til igjen. Hvis det fungerer etter å ha startet utstyret på nytt, var det en midlertidig feil som noen ganger kan oppstå.
Tips 2:
Koble datamaskinen direkte til nettverksuttaket eller servicedistributøren (CPE) med en nettverkskabel og koble fra alt trådløst utstyr (ruteren).
Tips 3:
Sjekk at datamaskinen ikke har virus ved å kjøre et antivirusprogram.
Tips 4:
Gjør en hastighetsmåling på Fast.com, Bredbandskollen eller ved å laste ned Speedtest-appen og kjøre tester. Bredbåndsskole trives best ved å kjøre en avansert måling og velge «Websockets only» og velge den serveren som er nærmest. Hvis du bruker server “Stockholm”, anbefaler vi også at du tester med server “Stockholm STHiX”. Gjør også flere mål på rad. Husk å slå av e-postprogrammer som f.eks Outlook. Hvis hastigheten fortsatt er lav, prøv å deaktivere alle brannmurer (f.eks. Norton Security Center, Windows-Firewall osv.) og foreta en ny hastighetsmåling.
Tips 5:
Hvis du har en fiberboks (servicefordeler) tilkoblet, prøv å starte utstyret på nytt ved å trekke ut strømkabelen.
Tips 6:
Prøv å bytte port på fiberboksen. Hvis du for eksempel har datamaskinen koblet til LAN1 – bytt til LAN2 og test på nytt. Det er flere kunder som har gått fra 20-40mb/s til over 900 ved å gjøre dette, så det er alltid verdt et forsøk.
Tips 7:
Prøv en annen datamaskin eller kabel. Skulle du få dårlige verdier selv etter å ha prøvd tipsene ovenfor, er du velkommen til å kontakte vår support for videre feilsøking.
Løs problemer med tilkoblingen din.
I dag er det å ha internett hjemme som å ha rennende vann – det må bare fungere og være der. Men noen ganger er det blokkeringer i rørene eller når det gjelder internett, i fiberen. I denne artikkelen hjelper vi deg med noen enkel feilsøking som du kan gjøre selv.
Ny fiberforbindelse som aldri fungerte
Har du en ny fiberforbindelse som aldri fungerte, men du mottok en e-post fra Open Infra om at fiberen din nå er i drift?
Ta kontakt med Open Infra for hjelp da vi i Internetnord ikke kan fikse problemer med nye tilkoblinger.Fiberforbindelsen har fungert før
Start med å forsikre deg om at alle kabler er plugget inn og på plass. Du kan da prøve å restarte fiberboksen og tilhørende periferiutstyr, for eksempel en ruter. Etter en funksjonsfeil må utstyret kanskje startes på nytt.
Slik starter du fiberboksen på nytt:
- Koble alle nettverkskabler fra fiberboksen. Det er de som sitter i fiberbokskontaktene merket LAN1 til LAN4. Trekk ut ledningen fra stikkontakten og la fiberboksen stå uten strøm i ca 15 minutter.
- Start datamaskinen på nytt.
- Koble strømmen til fiberboksen igjen.
- Når fiberboksen har startet kobler du datamaskinen direkte inn i fiberboksen (hvilken som helst av kontaktene LAN1 til LAN4) med en nettverkskabel. Hvis du har en ruter, bør den ikke være koblet til når du gjør dette.
- Hvis internett fungerer når du har koblet datamaskinen direkte til fiberboksen, er det sannsynligvis ruteren, eller annet periferutstyr, som er problemet og du må kanskje restarte det utstyret også.
- Som en siste test kan du prøve å koble datamaskinen til en annen LAN-kontakt. Hvis du for eksempel har datamaskinen/ruteren i LAN1, kan du prøve å koble til LAN2 eller 3 i stedet og se om tilkoblingen starter.
Fortsatt ikke internett?
Hvis internett fortsatt ikke fungerer når du har koblet datamaskinen direkte til fiberboksen, kan det skyldes en feil i bynettet du er koblet til.
Ingenting fungerer og du kan ikke finne en feil?
Hvis du ikke finner noen feil, er du velkommen til å kontakte oss på Internetbolaget og sende inn en feilmelding. I feilmeldingen ønsker vi at du forteller oss om lampen som heter WAN på fiberboksen lyser.
Velkommen til å kontakte oss hvis du har spørsmål
Kundeservice
Helgefrie hverdager 08.00 – 20.00.
Lørdager 10.00 – 14.00.
Telefon: +46 75-770 7400
Finner du ikke svaret på det du leter etter, vennligst kontakt kundeservice på telefon eller kontakt oss via skjemaet.
Ved å sende personopplysninger om deg når du kontakter oss, enten via vårt skjema, e-post eller telefon, godtar du vår personvernerklæring, som du finner her