Hvordan sjekker jeg hastigheten på bredbåndet mitt?

Noen ganger kan du oppleve at du har lavere hastighet enn det du kjøpte hos oss. Det er flere faktorer som spiller inn når det kommer til hvilken hastighet du kan få. Her gir vi deg seks tips til hvordan du feilsøker om noe har skjedd og ting du bør vurdere før du kjøper et abonnement.

Hvorfor er tilkoblingen så treg?

På tjenester under 800 Mbit/s garanterer vi alltid minst 85 % av lovet makshastighet, så lenge ditt eget utstyr har kapasitet. Flere ulike faktorer påvirker bredbåndshastigheten, som kvaliteten på kablene, tilkoblingen i hjemmet, konfigurasjonen i datamaskinen om du surfer via nettverkskabel eller trådløst og hvor mange som deler tilkoblingen.

En annen grunn til dårlig hastighet er hva datamaskinen din kan håndtere. Eldre datamaskiners operativsystemer har dårligere ytelse, drivere som ikke er oppdatert og sannsynligvis har for liten minnekapasitet. Det er ikke sikkert datamaskinen din har tid til å behandle all trafikken. Husk at selv virusangrep kan redusere datamaskinens ytelse alvorlig.

Du som har en 1000 Mbit/s tjeneste – 1000 Mbit/s stiller svært høye krav til både tilknytning til bynettet, samt til eget utstyr. Normal hastighet er 600-850 Mbit/s.

Her er syv tips for å prøve å løse problemet:

Tips 1:

Start ruteren og datamaskinen på nytt. Vi anbefaler også at du kobler fra alle kabler og kobler dem til igjen. Hvis det fungerer etter å ha startet utstyret på nytt, var det en midlertidig feil som noen ganger kan oppstå.

Tips 2:

Koble datamaskinen direkte til nettverksuttaket eller servicedistributøren (CPE) med en nettverkskabel og koble fra alt trådløst utstyr (ruteren).

Tips 3:

Sjekk datamaskinen for virus ved å kjøre et antivirusprogram.

Tips 4:

Gjør en fartsmåling på for eksempel Fast.com, Bredbandskollen eller ved å laste ned Speedtest-appen og kjøre tester. Bredbåndsskole trives best ved å kjøre en avansert måling og velge «kun Websockets» og velge den serveren som er nærmest. Hvis du bruker server “Stockholm”, anbefaler vi også at du tester med server “Stockholm STHiX”. Gjør også flere mål på rad. Husk å slå av e-postprogrammer som f.eks Outlook. Hvis hastigheten fortsatt er lav, prøv å deaktivere alle brannmurer (f.eks. Norton Security Center, Windows-brannmur osv.) og foreta en ny hastighetsmåling.

Tips 5:

Hvis du har en fiberboks (servicefordeler) tilkoblet, prøv å starte utstyret på nytt ved å trekke ut strømkabelen.

Tips 6:

Prøv å bytte port på fiberboksen. Hvis du for eksempel har datamaskinen koblet til LAN1 – bytt til LAN2 og test på nytt. Det er flere kunder som har gått fra 20-40mb/s til over 900 ved å gjøre dette, så det er alltid verdt et forsøk.

Tips 7:

Prøv en annen datamaskin eller kabel. Skulle du få dårlige verdier selv etter å ha prøvd tipsene ovenfor, er du velkommen til å kontakte vår support for videre feilsøking.